Public service & myndigheter
Omvandling av offentlig verksamhet genom digital teknik
En affärsförfrågan?
Jobba på ALTEN?
I den snabbt utvecklande digitala tidsåldern omformar tekniken på vilka sätt myndigheterna interagerar med medborgarna, levererar tjänster och deltar i den demokratiska processen. Den digitala revolutionen förändrar inte bara hur medborgarna får tillgång till myndigheternas tjänster, den förändrar också själva strukturen för offentlig förvaltning och styrning. Från e-förvaltningsinitiativ till öppna dataprojekt och utveckling av smarta städer – den digitala teknikens inverkan på offentliga åtgärder är djupgående.
ALTEN, digital expert för att skapa påverkan i den offentliga sektorn och regeringen
Som digital expert tillhandahåller ALTEN tjänster med högt värde, både när det gäller teknisk utbildning och service. I över 30 år har företaget haft en aktiv närvaro som ett ledande företag inom den offentliga förvaltningssektorn.
ALTEN är partner till regeringar och offentliga myndigheter runt om i världen och tillhandahåller sin expertis för att utveckla storskaliga informationssystemprojekt som involverar olika tekniska miljöer. ALTEN har dessutom en robust strategi för tekniska partnerskap med företag som Oracle och Microsoft, vilket hjälper oss att täcka alla faser i ett systems livscykel. Sådana partnerskap omfattar antingen utveckling och underhåll eller fokuserar på att stödja den nödvändiga infrastrukturen.
ALTEN finns representerat i över hundra organisationer, både inom den allmänna statsförvaltningen och inom regionala och lokala förvaltningar, med över 400 medarbetare som är aktivt involverade i den dagliga verksamheten.
ALTEN i branscherna Public Service & Myndigheter
9 000
digitala konsulter
20+
länder
Marknadstrender
Regeringar förlitar sig i hög grad på digital teknik för att omvandla sina tjänster, tillhandahålla en moderniserad arbetsmiljö för handläggare, stärka samarbetet mellan förvaltningar och optimera de offentliga utgifterna.
I 75% av världens förvaltningar motiveras digitala omvandlingar främst av budgetpress och medborgarnas önskemål, medan 69% av dem anser att offentliga tjänster släpar efter den privata sektorn när det gäller digital kapacitet. (Deloitte-studie)
Utmaningar:
- Definiera en långsiktig global digital strategi
- Slutföra digitala omvandlingar genom att optimera budgetresultaten;
- Tillhandahålla tjänster av högre kvalitet till medborgarna
Regeringar och lokala myndigheter digitaliserar i allt högre grad administrativa förfaranden (dvs. onlineformulär, digitala transaktioner etc.) för att underlätta utbytet mellan användare och förvaltningar och för att optimera hanteringen av alla förfaranden.
Utmaningar:
- Säkerställa säkerheten för personuppgifter
- Tillåta användarna att använda ett enda sätt att identifiera sig
- Förbättra informationssystemens driftskompatibilitet mellan förvaltningarna.
Datautbyte mellan förvaltningar baserat på öppna och säkra API:er kommer att möjliggöra utveckling av nya tjänster och applikationer som delas av ett varierat ekosystem: förvaltning, föreningsliv, privat sektor osv.
Under 2018 har den brittiska skattemyndigheten HMRC öppnat sex API:er som gör det möjligt för tredjepartsutvecklare att få tillgång till data som t.ex. individuella inkomster. Nya tredjepartsapplikationer som använder dessa API:er har minskat behovet av interaktion mellan användare och tjänstemän med 16%.
Utmaningar:
- Anta ett tillvägagångssätt som är inriktat på medborgarens plats i ekosystemet
- Utveckla förtroende med transparens i dataanvändningen
- Uppmuntra användningen av nya verktyg, t.ex. prediktiv analys
ALTENs ERBJUDANDE
ALTENs verksamhetsområden
Våra framgångshistorier
Det finns många fördelar med AGILE-metoden, bland annat ökad kvalitet, större öppenhet, riskreducering och möjlighet att korrigera kursen för att hålla tidsplanen och budgeten. ALTEN introducerade denna metodik i utvecklingen av eGovernment-applikationer för finansministeriet i ett europeiskt land.
Idag står den offentliga sektorn inför en stor utmaning i sina investeringsprojekt: hur kan man effektivt svara på användarnas behov i samband med minskande budgetresurser? ALTEN utnyttjar sina tekniska och organisatoriska färdigheter och sin funktionella expertis för att hjälpa försvarsministeriet i ett europeiskt land att modernisera all sin radioutrustning.
Lokala myndigheter använder nya digitala användningsområden för att ansluta infrastruktur och tjänstemän för att förbättra tillhandahållandet av tjänster och regionernas attraktionskraft. ALTEN stödjer en skapare av lösningar för uppkopplade städer och lokala myndigheter vars mål är att sätta medborgarnas deltagande i centrum för Smart City-konceptet.
Att hantera informationsteknologiska lösningar i en komplex och ständigt förändrande organisatorisk miljö är aldrig lätt. ALTEN ansvarar för hanteringen av alla informationssystem, infrastruktur och kommunikationssystem för ett europeiskt lands industriministerium och har implementerat Kanban-metoden för att minska driftskostnaderna.
Våra kunder
Regeringen
Australiens regering, Confédération Suisse…
Ministerium
Ministry of Defence (Storbritannien), Ministerio de Defensa (Spanien), Ministerio de Industria, Turismo y Comercio (Spanien), Ministerio de Hacienda y Administraciones Publicas (Spanien)…
Tjänsteoperatör
Groupe La Poste, Gruppo Poste Italiane, Fondo de Garantia Salarial, Registradores de España …